Sunday, May 10, 2009

hukuman rotan

Kembalikan hukuman rotan
Oleh JAAFAR AHMADpengarang@mingguan.com.my

BATU PAHAT 9 Mei – Hukuman rotan akan diperkenalkan semula ke atas pelajar yang didapati melanggar disiplin, terlibat dalam kes pergaduhan dan buli di sekolah.
Bagaimanapun, menurut Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi, hukuman tersebut hanya boleh dilaksanakan selepas mendapat persetujuan Peguam Negara.
Katanya, hukuman rotan itu juga jika diluluskan kelak, tidak boleh dilaksanakan sewenang-wenangnya.
Guru-guru yang hendak merotan pelajar, tegas beliau, perlu mematuhi garis panduan dan prosedur yang ditetapkan oleh Peguam Negara.
Langkah berhati-hati itu, katanya, untuk mengelak pihak sekolah atau guru disaman oleh ibu bapa.
‘‘Kita berharap cadangan yang telah dikemukakan kepada Peguam Negara itu mendapat maklum balas sebelum akhir tahun ini.
‘‘Hukuman ini bukan untuk mendera tetapi mendidik para pelajar,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Skim Khairat Percuma Sesi 2009/2010 anjuran Parlimen Batu Pahat di Dewan Senggarang di sini, hari ini.
Beliau berkata, walaupun sebelum ini majoriti ibu bapa menyokong agar hukuman merotan dikuatkuasakan semula namun ada beberapa pihak termasuk golongan peguam yang membantahnya.
“Sebab itu sebelum peraturan itu dikuatkuasakan semula, kerajaan merujuk kepada Peguam Negara untuk mendapatkan maklum balas dan cadangan terlebih dahulu,” katanya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat mengulas kejadian seorang pelajar tingkatan satu Sekolah Menengah Kebangsaan Tunku Putera Tongkang Pechah Batu Pahat cedera di lutut kiri selepas diserang dan dibelasah sekumpulan 12 pelajar ketika di dalam kelas, baru-baru ini.

No comments:

Post a Comment